helen-celine-op-naar-tanzania.reismee.nl

Kilimanjaro hike en pentecostal kerk

Zaterdagmorgen ging onze wekker heel vroeg want om half 6 vertrokken we naar de Kilimanaro berg! Na een lange rit zijn we uiteindelijk om half 10 begonnen met het hiken op de kili-berg! We waren duidelijk underdressed; sportschoenen ipv berg/wandelschoenen, normale broek, t-shirt met vestje, 1 zware tas die we afwisselde, geen hikingstokken (natuurlijk voor echte wandel pro's!) en beide geen conditie doordat we ziek zijn geweest in Nederland of hier in Tanzania...

Maar met veel enthousiasme begonnen we aan de 3 uur durende bergtocht naar het eerste kamp, Mandara hut, van de Kilimanjaro op 2720 meter. Na veel bloed, zweet en tranen (eigenlijk veel foto's, zweet en gepuf) kwamen we eindelijk met een voldaan gevoel boven aan!

Na een lekkere lunch nog snel bij het uitkijk punt gekeken. Helaas waren er teveel wolken dus er was niet echt een mooi uitzicht... Het regenwoud op de berg was wel erg mooi en we hebben erg genoten van de mooie natuur om ons heen!

Op de terugweg hadden we er een snel tempo in en vlogen we de berg af! Het laatste uurtje was nog best zwaar want we hadden beiden geen energie en kracht meer over in onze benen maar we zijn gelukkig op tijd en heelhuids weer beneden aangekomen! Het was een erg leuke, avontuurlijke en vermoeide dag! Op de terugweg was ik (Helen) helaas wel erg autoziek geworden waardoor ik de pizza 's avonds moest laten liggen...

Zondag gingen we met Sia, onze supervisor hier, mee naar haar kerk in Arusha. Dit is een christelijke pentecostal kerk. Er waren 2 priesters die voor 2 uur een preek hielden in het Swahili. Ik vond het best heftig en indoctrinerend omdat ze op een gegeven moment best hard gingen schreeuwen. Er was helaas geen gospel koor bij, wat we wel hadden verwacht. Na de kerkdienst kreeg iedereen lunch. Een bord met rijst en cola erbij. Bij zowel de kerkdienst als bij de lunch zaten de mannen apart van de vrouwen, wat ik heel opvallend vond. Iedereen was heel gastvrij en aardig tegen ons en we vonden het een goede ervaring om zo tussen de locals te zijn!

De komende week is onze laatste week in het ziekenhuis. We weten nog niet op welke afdeling, dat merken we morgen. We hebben er in ieder geval zin in!

Jurgen

Leuk jullie verhalen te horen! Gaaf hoor de Kilimanjaro. Veel plezier nog de laatste week!